Heeft u een vraag?
Stel hem hierDe aankoop van een eigen huis is voor veel mensen een van de allergrootste beslissingen uit hun leven. Zelden lopen de lasten van een hypotheek 30 jaar door.
Alle redenen dus om met het financieren ervan de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.
Op grond daarvan werken wij volgens een stappenplan, om je zoveel mogelijk zekerheid te geven.
Nagaan wat financieel mogelijk is.
Je hebt natuurlijk je eigen plannen voor de toekomst. Plannen die er bij iedereen anders uitzien, maar die wel steevast een aanzienlijk deel van je besteedbare inkomen gaan opslokken.
Wanneer we dat goed in kaart hebben gebracht kan berekend worden bij welke maandlast je nog 'prettig kunt leven' en dus in welke prijsklasse een woning gezocht kan worden.
Moet er verbouwd worden? Moet je huidige woning eerst nog verkocht worden? Welk bedrag is nodig voor herinrichting en verhuizing? Hoeveel 'reserve' moeten we achter de hand houden, voor het geval dat...? Kortom, hoeveel hypotheek is eigenlijk nodig?
Tegenwoordig moeten nieuwe hypotheken over het algemeen volledig worden afgelost. Maar doen we dat via annuïteiten of lineair? Zijn er misschien nog 'oude hypotheken' waar we rekening mee kunnen houden?
Welke rentevasteperiode heeft de voorkeur? Zijn er misschien nog bijzondere voorwaarden van belang?
Uiteindelijk komt de vraag dus naar voren: welke geldgever gaan we dit laten financieren?
Het financieel plan is gemaakt. De eisen zijn bekend. Op grond daarvan is het rentevoorstel aangevraagd. Klopt het rentepercentage? Is de juiste rentevaste periode genoemd? Staan er geen onverwachte 'andere' voorwaarden in? Kortom, is alles precies zoals besproken? Dan volgt de administratieve afwikkeling. Een proces waarin door ons veel stappen genomen moeten worden waar je over het algemeen gelukkig weinig hoeft te merken. Opdracht tot taxatie, het verzamelen van de benodigde documenten, aanvraag Nationale Hypotheek Garantie (als dat mogelijk en interessant is), overleg met geldgever en notaris, tot en met het compleet maken van het dossier voor de bank; alle stappen worden door ons doorlopen.
Aansluitend volgt dan de volgende stap: de bindende offerte wordt uitgebracht en ter ondertekening aangeboden.
Bij de laatste stap plan je een afspraak met de notaris om de stukken te ondertekenen. Stukken die wij uiteraard ook hebben gecontroleerd op juistheid zodat je het met een gerust hart kunt ondertekenen en vol vertrouwen de sleutels van je nieuwe woning in ontvangst kunt gaan nemen. Uiteraard kunnen wij als je het fijn vindt meegaan op de dag van ondertekening naar de notaris. Wij staan voor je klaar en gaan graag met je mee naar dit bijzondere moment!